Fairtrade groeit in 2018: 26% meer volume, bijna 1 op 5 bananen gecertificeerd

Op 14 juni publiceert Fairtrade Belgium pubiceert zijn nieuwe cijfers en die tonen een mooie evolutie. Het volume Fairtradegecertificeerde producten nam vorig jaar toe met 26%. Van alle Belgen die het Fairtradelogo kennen geeft 93% aan het sterk te vertrouwen. En dat vertaalt zich in de winkelkar: meer dan driekwart van de Belgen koopt gecertificeerde producten. In 10 jaar tijd is de ontwikkelingspremie  die wordt gegenereerd door de verkoop van eerlijke producten op de Belgische markt verdrievoudigd.

Hoewel de verscheidenheid groiet blijven koffie, bananen en producten op basis van cacao (zoals chocolade) nog steeds de koplopers. Toch blijft de uitdaging enorm. Bijna één op vijf bananen was Fairtrade in 2018, maar koffie en chocolade halen nog steeds geen vijf procent marktaandeel.


Persbericht Fairtrade Belgium

Cijfers bewijzen: Belgische consument wil meer eerlijke handel.

14 juni 2019 - De Belgische consument hecht steeds meer belang aan een eerlijke verloning voor boeren. Hij vertrouwt op het Fairtradelabel (voorheen Max Havelaar) om hem te begeleiden in zijn ethische keuzes. Dat vertrouwen vertaalt zich ook in cijfers: vorig jaar nam het volume gecertificeerde producten toe met 26%.  Ook de marktpenetratie was aanzienlijk hoger.

De positieve trend van voorgaande jaren zet zich dus onveranderlijk voort. Dit toont aan dat de vraag van de consument naar meer ethische producten blijft toenemen, maar ook dat industrie en supermarkten steeds meer eerlijke producten beschikbaar maken in de winkelrekken. Dat is ook het geval voor kleinere winkels en gespecialiseerde handelszaken, waar aanwezigheid en verkoop van Fairtrade producten in stijgende lijn gaan. Dit is vooral ook goed nieuws voor de producenten, want het volume op de markt en de impact op de kwaliteit van hun leven zijn nauw met elkaar verbonden.
Belgen besteden steeds meer aandacht aan de duurzaamheid van de producten die ze in hun winkelmand leggen. Ze willen weten waar een product van gemaakt is, en willen oorsprong en productieomstandigheden kennen. Uit een Accenture-onderzoek onder 35.000 mensen in 35 landen bleek dat 62 procent van mening is dat het vermogen van merken om ethische waarden en authenticiteit aan te tonen, een rechtstreekse invloed heeft op consumptiepatronen. De consument wil dus graag weten wat merken doen om hun toeleveringsketens duurzamer te maken.

Het Fairtradelabel, kwestie van vertrouwen

Recent onderzoek naar reputatie en geloofwaardigheid toont aan dat 93% van de Belgen die het zwart-blauw-groen logo van Fairtrade herkennen, het ook sterk vertrouwen. Het label laat hen toe om gemakkelijk te beslissen of een product op verantwoorde wijze is gemaakt.

Meer dan driekwart van de Belgen koopt gecertificeerde producten, en 70% van hen zou graag een groter assortiment zien. Belgen kiezen steeds meer voor Fairtrade, en ook de verscheidenheid aan eerlijke producten in hun winkelkar is toegenomen. Een onmiskenbaar teken van vertrouwen, dat jaar na jaar bevestigd wordt: in 10 jaar tijd is de ontwikkelingspremie  die wordt gegenereerd door de verkoop van eerlijke producten op de Belgische markt verdrievoudigd.

In het brede assortiment blijven koffie, bananen en producten op basis van cacao (zoals chocolade) nog steeds de koplopers. Voor deze laatste categorie is het volume op de Belgische markt zelfs verdubbeld ten opzichte van 2017.

Betaal de prijs, zodat producenten een beter inkomen verdienen

Toch blijft de uitdaging enorm. Bijna één op vijf bananen was Fairtrade in 2018, maar koffie en chocolade halen nog steeds geen vijf procent marktaandeel. De progressiemarge is dus immens. Dat betekent ook dat het potentieel qua verbetering van levenskwaliteit van producenten belangrijk en reëel is: zelfs met een nog ontoereikende vraag naar Fairtrade in het Noorden, ondersteunt eerlijke handel positieve veranderingen en verbeterde levensomstandigheden voor een groot aantal mensen over de hele wereld.