Fair trade in Frankrijk nam in 2018 hoge vlucht

In Frankrijk groeide de verkoop van producten met een eerlijk label vorig jaar met 22%, goed voor een omzetcijfer van 1.276 miljard euro. Het gaat dan om gelabelde producten die zowel ten goede komen aan producenten in het Zuiden als in Frankrijk zelf. Directeur-generaal van Max Havelaar-Frankrijk Blaise Desbordes spreekt van "een redelijk uitzonderlijk jaar”. 

De consumptie in zijn geheel nam slechts toe met 0.8%  in heel 2018, maar de verantwoorde consumptie scheerde hoge toppen. “Mensen kopen niet meer, maar wel meer verantwoord”, voegt Desbordes eraan toe.

De groei is voornamelijk te danken aan eerlijke producten made in France waarvan de verkoop in 2018 steeg met 34%. "Sinds 2014, en vooral in 2018, voelen we een zeer sterk groeimomentum en we zien dat het enthousiasme voor de Franse sectoren de internationale kanalen een impuls geeft", zegt Julie Stoll, algemeen afgevaardigde van het platform commerce équitable France. De gemiddelde jaarkorf is in zes jaar tijd verdrievoudigd en is goed voor 19 euro.