De beschikbaarheid van duurzame koffie in Belgische supermarkten

Dit onderzoek van Facts Figures Future in opdracht van het Trade for Development Centre wil een overzicht geven van de huidige en toekomstige beschikbaarheid van duurzame koffie in het assortiment van de grotere Belgische supermarktketens.
Het onderzoek spitst zich toe op gemalen koffie, koffiepads en -cups, instantkoffie en koffiebonen.
Uit winkelbezoeken aan verschillende vestigingen van de grootste Belgische supermarktketens in november 2011 bleek dat ongeveer 35 % van de koffie een duurzaam label droeg (EU-biolabel, UTZ Certified, Fairtrade of Rainforest Alliance).

Gemalen koffie
Het aanbod gemalen koffie met duurzaam label in de belangrijkste Belgische supermarktketens bedraagt 31 %*. Delhaize staat op kop met 58 %, gevolgd door Makro en Spar die bovengemiddeld scoren met respectievelijk 40 % en 37 %. Champion, Colruyt, Smatch, Match, Carrefour, Intermarché en Cora volgen elkaar op de voet met beschikbaarheidspercentages tussen 21 en 31 %. Lidl scoort ver beneden het gemiddelde (11 %) en Aldi biedt helemaal geen duurzame gemalen koffie aan.

Koffiepads en -cups
Koffiepads en -cups is de productgroep met het hoogste duurzaamheidsniveau. Het gemiddelde aanbod koffiepads en -cups met duurzaam label in de onderzochte supermarktketens bedraagt 50 %. Dit kan worden verklaard door de sterke aanwezigheid van Senseo (DE) koffiepads die allemaal het UTZ-label dragen. Lidl heeft het grootste aanbod aan duurzame koffiepads en -cups (79 %), gevolgd door Spar (76 %), Colruyt (61 %), Delhaize (55 %) en Champion (54 %). De beschikbaarheid van koffiepads en -cups met een duurzaam label varieert in de andere supermarkten van 41 % tot 47 %. Alleen Aldi biedt helemaal geen duurzame koffiepads en -cups aan.

Instantkoffie
Instantkoffie is de productgroep met het laagste duurzaamheidsniveau. Het gemiddelde aandeel duurzame instantkoffie in de Belgische supermarktassortimenten bedraagt 12 %. Lidl heeft het grootste assortiment duurzame instantkoffie (36 %), gevolgd door Colruyt, Makro en Cora (allemaal 17 %). Delhaize en Aldi bieden geen instantkoffie met duurzaam label. Voor Delhaize is dat verrassend, want de supermarktketen scoort heel goed in andere productgroepen.

Koffiebonen
Het aanbod koffiebonen met duurzaam label in de belangrijkste Belgische supermarktketens bedraagt 31 %.

De Belgische consument is steeds meer begaan met de kwaliteit van zijn voeding, en ook met de ecologische en sociale gevolgen van de productie ervan. Hij wordt zich meer en meer bewust van de betekenis van "duurzaam" wat een groeiende vraag creëert naar dergelijke producten.

Het marktaandeel van milieu- en sociaal gecertificeerde koffie is de laatste jaren dan ook aanzienlijk gestegen en de Belgische supermarkten zullen hun aanbod aan duurzame koffieproducten waarschijnlijk nog gevoelig verhogen. België hinkt echter nog steeds achterop in vergelijking met landen als Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk wat de beschikbaarheid van duurzame koffie betreft.
Aldi is de enige supermarkt die geen koffieproducten met duurzaam label aanbiedt en de supermarktketen maakt geen aanstalten om hier op korte termijn verandering in te brengen. Aldi werkt met het 4C Project (Common Code for the Coffee Community), dat minder veeleisend is dan de meeste fairtrade- en ethische certificeringen.

Bovendien hebben Belgische koffiebranders zoals Douwe Egberts, Rombouts, Beyers en Kraft zich geëngageerd om hun voorraad duurzame koffie uit te breiden zodat het makkelijker zal zijn voor de Belgische supermarkten om duurzame koffieproducten in hun assortimenten op te nemen.
Delhaize heeft al het voortouw genomen om het koffieassortiment van zijn huismerk duurzamer te maken. Andere supermarkten zullen vermoedelijk volgen.