ACPCU: een succesverhaal voor eerlijke en biologische koffie uit Oeganda

Ankole Coffee Producers Cooperative Union (ACPCU) is een Oegandese koffiecoöperatie die in 2006 werd opgestart. Vandaag verenigt de organisatie 8500 koffieboeren uit de hoger gelegen gebieden van zuidwest Oeganda. De rijke vulkanische grond waarop de koffieplanten groeien, maakt dat hun eerlijke en biologische Robusta-koffie van zeer goede kwaliteit is en een uitzonderlijke smaak heeft.

Succesverhaal

Ondertussen is ACPCU uitgegroeid tot een succesvolle organisatie. In 2016 verkochten ze 136 containers, goed voor meer dan 2 miljoen kilo koffie! De helft van hun verkocht volume wordt vandaag onder fair trade-voorwaarden verhandeld, vooral aan Europese klanten. De organisatie beschikt over een moderne sorteereenheid.  Vroeger besteedden ze het sorteerwerk uit, waardoor koffiebestellingen vaak te laat waren. Nu ze het zelf doen, gaan ze er prat op dat hun bestellingen altijd op tijd zijn en dat ze als betrouwbare partner worden beschouwd door hun klanten. Daarnaast hebben ze een groot pakhuis en een modern labo waar aan ‘cupping’ wordt gedaan, het professioneel testen van koffie.

De coöperatie startte ook met jeugdprojecten op scholen, waarbij jongeren leren koffie kweken. Doel is om koffieteelt opnieuw interessant te maken bij de jonge generatie. ACPCU zet ook in op andere takken dan koffie, om de boeren meer inkomensgarantie te bieden en hen gezonder te laten werken en leven: organische bemesting, bananen, honing, viskwekerijen en biogas.

We value coffee excellence

In 2016 besloot TDC hen te coachen op vlak van marketing. Aangezien ACPCU al grote volumes koffie produceert van goede kwaliteit, focust het marketingplan zich vooral op de commercialisering ervan en op betere promotie en communicatie: waar vind ik nieuwe klanten, hoe kan ik bestaande klanten grotere volumes laten afnemen en hoe kan ik mij best presenteren?

Er werd gewerkt aan de positionering van hun product. Het professionalisme waarmee ACPCU te werk gaat en de unieke smaak van hun koffie zijn enorme troeven die meer in de verf mochten worden gezet. De oude baseline We strive for excellence werd dan ook veranderd in We value coffee excellence. Het logo werd onder handen genomen en er werd nieuw communicatiemateriaal uitgewerkt, waaronder een verkoopspresentatie die aan de vragen van topverkopers beantwoordt, affiches om zich voor te stellen op beurzen, enz.

Ambitieuze plannen

Maar ACPCU ziet het nog grootser. Naast de ‘gewone’ koffie die ze momenteel op de markt brengen, experimenteren ze nu ook met een ‘speciality coffee', waarbij alleen de beste bonen die perfect rijp zijn worden geplukt en verwerkt om tot een uitzonderlijke smaak te komen (die door cuppers al werd omschreven als ‘wonderfull with no bitterness’). Samen met de coach werken ze aan een strategie om deze specialiteitskoffie in de markt te zetten.

Momenteel onderhandelt ACPCU met de importeur om een koffievoorraad te kunnen aanleggen in een Europese haven. Het doel is om klanten die kleinere hoeveelheden rechtstreeks bij de producenten willen aankopen beter te kunnen bedienen. Een primeur? In ieder geval een boeiend en ambitieus plan!

John Nuwagaba, general manager van ACPCU, vertelt hoe ze de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. “Momenteel zijn we volop bezig met uitvoeren wat we uit de coaching hebben geleerd. Onze contacten met traders vergelijk ik graag met een deur. Vroeger bleef een gesloten deur gewoon toe. Nu zullen we nog eens kloppen en er een duwtje tegen proberen te geven, want zolang ze niet op slot is, is er een kans! De coaching heeft ons zelfvertrouwen opgekrikt: we weten nu hoe we met potentiële klanten moeten omgaan en hoe we ons verhaal moeten brengen.”